Proiect privind combaterea părăsirii timpurie a şcolii, la Liceul „Petre S. Aurelian” din Slatina. Cinci profesori, pregătire în Portugalia printr-un proiect Erasmus+

Cinci profesori de la Liceul Tehnologic „Petre S. Aurelian” au fost, în perioada 17-22 august,  într-un stagiu de pregătire, în Portugalia, în cadrul proiectului Erasmus+ KA101- Educaţie şcolară – „Spune DA! Şcolii”, finanțat de Comisia Europeană.

Astfel,  profesorii Maria Sorina Nicolescu, directorul instituţiei, Ioana Dorobanțu, Emanuela Cornelia Popescu, Corina Păun şi Elena Emanuela Manolache au participat în Lisabona, Portugalia, la programul de formare ,,Stop! Qualitative classroom management and innovative strategies to fight against early school leaving” furnizat de New Horizons-Malta, scopul cursului fiind îmbunătățirea competențelor de lucru cu elevii în vederea reducerii ratei de părăsire timpurie a școlii.

Cursul s-a concentrat pe utilizarea strategiilor în vederea creșterii gradului de conștientizare cu privire la incluziunea socială, pe elementele de bază ale educației incluzive, pe comunicare și educație incluzivă, pe crearea unui atelier de politică pe abandon școlar timpuriu la nivelul UE, dar și la nivelul tărilor participante la curs ( Germania, Macedonia, Polonia, Slovenia, Ungaria și România) privind mai ales cauzele și efectele acestui fenomen. S-au dezbătut posibilele metode aplicate în vederea combaterii fenomenului, s-a insistat pe  necesitatea îmbunătățirii competențelor cheie pentru secolul 21, în mod special pe competențele cheie pentru cursanții care învață pe tot parcursul vieții.  

De asemenea, au fost prezentate strategii inovatoare de combatere a părăsirii timpurii a școlii, precum și dezvoltarea creativității prin metode non-formale în mediul școlar cu un accent puternic pus pe folosirea acestui instrument într-un mediu  educațional, modalitate de îmbunătățire a părăsirii timpurii a școlii în instituțiile școlare.

Unul din subiectele interesante pentru profesorii participanți a fost abordarea fenomenului de părăsire timpurie a școlii din țările participante, posibilități de combatere a acestuia.

Complexitatea și dimensiunea multidimensională a părăsirii timpurii a educației și formării profesionale este larg recunoscută și necesită o abordare la fel de complexă a diverselor sale cauze. Multe dintre declanșatoarele sale sunt legate de efectele unor factori sociali mai largi din afara sistemului de învățământ. Părăsirea timpurie a școlii este cel mai adesea rezultatul unei combinații de factori personali, sociali, economici, educaționali și familiali, care se conectează puternic și duc la un dezavantaj cumulativ. În multe cazuri, părăsirea timpurie a școlii   este rezultatul unui proces de dezangajare progresivă de la educație, legat de lipsa de performanță, ale cărei rădăcini se află în primii ani. Cercetările arată că statutul socio-economic  și nivelul de educație al părinților sunt printre cei mai puternici și determinanți factori ai abandonului școlar timpuriu.  

Politicile de reducere a părăsirii timpurii a școlii ar trebui să fie integrate într-o viziune generală a învățământului axată pe cursanți, în care educația de înaltă calitate este accesibilă tuturor. Într-o astfel de viziune, școlile au un rol esențial de jucat pentru a se asigura că toți cursanții ating întregul lor potențial de creștere, indiferent de factorii individuali și familiali, statutul socio-economic și experiențele de viață. Școlile trebuie să fie medii de învățare sigure, primitoare și grijulii, luptând pentru implicarea cursanților, în care copiii și tinerii pot să crească și să se dezvolte ca indivizi și membri ai comunității, să se simtă respectați, apreciați și recunoscuți în talentele și nevoile lor specifice.

„Profesorii sunt factorul cheie al învățării copiilor și tinerilor la școală și unul dintre principalii agenți pentru succesul educațional. Cercetările arată că o relație de susținere între profesor și elev este cel mai puternic predictor al implicării și realizării școlare. Este esențial ca profesorii să    înțeleagă că sunt persoane cu resurse esențiale pentru elev, care pot face o diferență reală în traiectoria lor educațională; este la fel de important ca aceștia să fie conștienți de faptul că sprijinirea tuturor elevilor pentru a-și îndeplini potențialul este o responsabilitate comună a tuturor cadrelor didactice și a comunității școlare în ansamblu. Confruntat cu noi provocări, rolul profesorului devine mult mai extins, cu cerințe mai exigente”, spune Sorina Nicolescu.