Angajaţii firmelor afectate direct ori indirect de conflictul din Ucraina, care se află în şomaj tehnic din cauza efectelor războiului, vor primi indemnizaţie de 75% din salariul de bază, suportată din bugetul asigurărilor pentru şomaj. Documentele necesare pentru plata indemizaţiei au fost aprobate şi publicate în Monitorul Oficial.
Modelul tipizat al documentelor necesare angajatorilor
pentru plata indemnizaţiei de şomaj tehnic reglementat de Ordonanța de Urgență
nr.36/2022 privind stabilirea unor măsuri de protecție socială a salariaților
în contextul conflictului armat din Ucraina, precum și ca urmare a sancțiunilor
internaționale aplicate Federației Ruse și Belarusului a fost aprobat prin
ordinul Ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 705 publicat în
Monitorul Oficial din 20 aprilie 2022.
Luând în considerare faptul că activitatea unor angajatori a
fost afectată ca urmare a declanșării conflictului din Ucraina și impunerii
sancțiunilor economice la nivel internațional împotriva Federaţiei Ruse şi a
Belarusului, a fost aprobată OUG 36/2022, prin care se instituie posibilitatea
ca salariații acestor firme să beneficieze de indemnizația de șomaj tehnic, din
bugetul asigurărilor pentru şomaj, începând cu data de 7 aprilie 2022 și până
la data de 31 decembrie 2022.
Indemnizația de șomaj tehnic se va acorda salariaților al
cărui contract individual de muncă este suspendat temporar din iniţiativa
angajatorului, conform art.52 alin (1) lit c) din Legea nr. 53/2003 – Codul
muncii, și se stabilește ca valoare brută la 75% din salariul de bază
corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câştigul
salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe
anul 2022 nr. 318/2021.
Categoriile de salariaţi care beneficiază de prevederile OUG
36-2022 sunt:
- salariaţii angajatorilor afectaţi economic în mod direct
sau indirect ca urmare a conflictului din Ucraina și impunerii sancțiunilor
economice la nivel internațional împotriva Federaţiei Ruse şi a Belarusului şi
care înregistrează o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 20%
raportat la încasările realizate în luna ianuarie 2022 sau la încasările
realizate în luna similară a anului 2021,
- salariaţii angajatorilor supuşi sancţiunilor
internaţionale care au fondurile sau resursele economice blocate prin ordin
emis de preşedintele ANAF.
Indemnizația de șomaj tehnic se va calcula şi se va acorda
proporţional cu numărul de zile în care activitatea a fost întreruptă sau
redusă temporar.
Documentele necesare acordării sumelor necesare plăţii
indemnizaţiei de şomaj tehnic angajatorilor se depun de către angajator prin
poştă electronică la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, respectiv:
- cererea
datată şi semnată de către reprezentantul legal al firmei însoțită de o
declarație pe propria răspundere din care să reiasă că au fost afectați în mod
direct sau indirect de imposibilitatea efectuării de tranzacții comerciale cu
operatori economici din Ucraina, Federația Rusă și Belarus, ca urmare a
efectelor generate de conflictul armat din Ucraina;
- balanţa
de venituri şi cheltuieli aferentă lunii pentru care se solicită indemnizaţia,
precum şi cea la care se raportează diminuarea sau, după caz, copia ordinului
de blocare a fondurilor sau resurselor economice în domeniul sancţiunilor
internaţionale, emis de preşedintele ANAF;
- lista
persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizaţie.
Modelul cererii, al declarației pe propria răspundere,
precum și al listei persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizația de
șomaj tehnic se pot descărca în format editabil pe site-ul www.anofm.ro , secțiunea
“Formulare angajatori”.