CES 2015: BMW mai face un pas spre maşinile complet autonome

BMW aduce la CES 2015 tehnologii noi, care urmează să fie implementate în maşinile sale de serie în următorii zece ani. Unele dintre ele permit deja conturarea maşinilor complet autonome la graniţa lui 2020.
Încă de la ediţia 2014 a Consumer Electronics Show (CES), BMW a făcut o demonstraţie spectaculoasă despre cum plăcerea de a conduce se refelectă şi în condusul autonom: un BMW Seria 2 Coupe s-a deplasat într-un stil deosebit de sportiv, cu drift-uri, pe circuit, într-un mod complet autonom. De data asta, la salonul CES 2015 (6-9 ianuarie, Las Vegas), BMW vrea să demonstreze posibilitatea unui condus fără nici un fel de coliziuni. Vorbim practic de al doilea pas înspre maşinile complet autonome, ţinta fiind aceea ca la orizontul anilor 2020 să ne putem deplasa cu maşina fără accidente, în modul complet automat, fără a mai fi necesară intervenţia şoferului. Pentru a fi capabil de deplasare fără niciun fel de accident, un automobil trebuie să ştie în permanenţă care este poziţia sa exactă, la nivel de centimetri, dar şi să recunoască mediul din jurul său, inclusiv obiectele aflate în mişcare sau care se pot pune în mişcare.
 
Inginerii de la BMW au dezvoltat un prototip de BMW i3 dotat cu patru scanere laser avansate, care înregistrează mediul şi identifică cu precizie obstacole precum coloanele, de exemplu, într-o parcare supraetajată. Dacă automobilul se apropie prea repede de un zid sau o coloană, sistemul frânează automat pentru a preveni ameninţarea de coliziune. Cu mare precizie şi cu spaţiu de rezervă, automobilul este oprit complet. În cazul în care conducătorul virează pentru evitarea obstacolului sau schimbă direcţia, sistemul eliberează frâna. Acest sistem susţine şoferul într-un mediu cu vizibilitate redusă şi are o contribuţie suplimentară la îmbunătăţirea siguranţei şi a confortului. Evident, şoferul poate interveni în orice moment pentru a prelua controlul.
 
Parcare complet automată în parcări supraetajate, BMW se alătură trendului
 
BMW se alătură trendului de creare de maşini capabile să se parcheze absolut singure, printr-un sistem propriu, numit Remote Valet Parking. Acesta combină informaţiile de la scanerele cu laser cu harta digitală a a spaţiului de parcare, de exemplu o parcare supraetajată. În cazul în care conducătorul utilizează smartwatch-ul pentru activarea Remote Valet Parking Assistant, sistemul va vira automobilul independent prin diferitele etaje, în timp ce conducătorul este deja ieşit din automobil şi se îndreaptă spre întâlnirea de afaceri. Remote Valet Parking Assistant este aşadar un sistem complet automat care recunoaşte particularităţile structurale ale parcării şi virează cu siguranţă printre obstacole care pot apărea în mod neaşteptat - precum automobile parcate incorect. Când BMW i3 a ajuns la locul de parcare, automobilul se închide singur şi aşteaptă să fie apelat prin smartwatch şi comandă vocală. După aceasta, Remote Valet Parking Assistant complet automat calculează timpul exact când conducătorul vine la automobil şi porneşte BMW i3 astfel încât să sosească la ieşirea parcării în momentul potrivit.
 
Navigaţie fără semnal GPS
 
Esenţial pentru o deplasare autonomă este stabilirea cu exactitate a poziţiei maşinii în spaţiu. Cei de la BMW au reuşit să obţină un control complet automat al automobilului prin conectarea sistemului de senzori ai acestuia şi a hărţii digitale. Aceasta evită dependenţa de semnalul GPS, care nu este cel mai precis sau poate lipsi complet în parcările supraetajate. Pe lângă senzorii laser, automobilul de cercetare are la bord atât unităţile de procesare, cât şi algoritmii necesari, ceea ce înseamnă că-şi poate determina poziţia exactă în parcare, poate monitoriza perfect mediul înconjurător şi poate efectua navigaţie independentă şi complet automată. Nu este necesar ca parcările să fie echipate, de exemplu, cu infrastructură complexă pentru a permite automobilelor să se orienteze şi să navigheze în siguranţă.
 
Sistemul marchează mulţi ani de evoluţie continuă a condusului autonom pentru maneverele de parcare. Deja în 2006, BMW prezenta un prototip, bazat pe generaţia anterioară de BMW Seria 7, care controla complet autonom intrarea şi ieşirea din spaţiile înguste de parcare. Astfel conducătorul evita problemele de a ieşi din automobil acolo unde spaţiul este limitat. O dată cu lansarea noilor BMW i3 şi BMW X5, la sfârşitul anului trecut, BMW a prezentat un sistem de parcare laterală autonom pe un automobil de serie. Tot ce trebuie să facă conducătorul auto este să ţină apăsat butonul dedicat şi atuomobil face absolut toate manevrele autonom: schimbul de viteze, acceleraţie, frână, controlul volanului.
 
Condusul autonom, frontiera următoare
 
Merită menţionat că BMW este unul dintre pionierii condusului autonom, prin sistemul BMW Active Assist, care permite implementarea sistemelor parţial şi complet automate. Încă din octombrie 2009, BMW Group a oferit o demonstraţie de condus automat avansat pe trasa ideală a buclei Nordschleife de la Nürburgring - cel mai dificil circuit din lume - în cadrul proiectului de cercetare BMW Track Trainer. Ulterior, BMW Track Trainer - dezvoltat de inginerii de la BMW Group Research and Engineering - a fost testat cu succes pe circuitele de curse de la Laguna Seca, Zandvoort şi Valencia, dar şi pe cele din Germania, de la Hockenheim şi Lausitz. În condiţiile extreme pe aceste circuite, cercetătorii au acumulat o experienţă practică importantă pentru controlul şi poziţionarea automobilului. Dezvoltări suplimentare importante au fost oferite şi de proiectul de cercetare intitulat BMW Emergency Stop Assistant. În cazul în care conducătorul suferă o problemă, de exemplu o urgenţă medicală precum un atac de cord, automobilul comută în modul de condus automat şi poate vira în siguranţă spre marginea drumului, apoi să iniţieze un apel de urgenţă. La mijlocul anului 2011, un automobil de teste de la BMW Group a rulat pe autostrada A9, de la München spre Nurnberg, fără nici o intervenţie din partea conducătorului.
 
În acelaşi timp, acest prototip de cercetare a fost dezvoltat continuu. Automobilul frânează, accelerează şi depăşeşte complet independent. Aceste intervenţii sunt realizate în funcţie de situaţiile de moment din trafic, pe un interval al vitezei cuprins între 0 şi 130 km/h, în conformitate cu codul rutier pentru autostrăzi. Până acum, specialiştii au parcurs în teste aproximativ 20.000 de kilometri. Automobilul este echipat cu sisteme de senzori precum lidar, radar, ultrasunete şi camere video ce înregistrează pe toate direcţiile. Din ianuarie 2013, BMW Group colaborează cu Continental, furnizor internaţional auto, având ca obiectiv dezvoltarea proiectului. Obiectivul primordial al acestui parteneriat este de a pune bazele pentru funcţii de condus automat avansat până în 2020 şi ulterior.
Sursa: www.promotor.ro