Atenţie mare la cumpărături, pentru că legea nu obligă magazinele să restituie banii la returnarea produselor

V-aţi întrebat vreodată de ce nu toate magazinele vă dau banii înapoi dacă doriţi să returnaţi produsul cumpărat? Ei bine, acest lucru ţine doar de politica operatorului economic, pentru că legea nu-i obligă să vă returneze banii decât dacă produsul este neconform. Situaţia stă cu totul altfel în cazul produselor achiziţionate online. Magazinele online sunt obligate prin lege să returneze banii în cel mult 14 zile de la returnarea produsului, fără să aveţi un motiv pentru care nu mai doriţi produsul achiziţionat.

Aveţi mare grijă ce cumpăraţi, pentru că s-ar putea să nu puteţi înapoia produsul dacă nu vă mai place. Asta în cazul în care cumpărăturile au fost făcute în magazin şi nu au defecte: haine care nu vă mai mulţumesc, electrocasnice care nu corespund aşteptărilor dumneavoastră sau oricare alt produs care nu prezintă niciun defect. Sunt şi magazine care returnează banii sau vă schimbă produsul, însă totul ţine de politica agentului economic, fără să fie obligat de legislaţie.

„Legea nu obligă operatorii economici să reprimească produsele vândute direct din magazin, decât dacă sunt neconforme. Legea garanţiilor specifică, asta în cazul produselor electrocasnice, că dacă un produs s-a defectat în termenul de garanţie şi nu poate fi reparat, atunci fie este înlocuit cu unul nou, fie cumpărătorul primeşte contravaloarea produsului.  În schimb, sunt multe magazine care prin politica lor înapoiază banii în termen de 30 de zile la returnarea produselor. Este cazul marilor magazine de haine. Nu există o lege care să-i oblige pe operatorii economici să dea banii înapoi, dacă de exemplu acasă nu ne mai plac hainele pe care le-am cumpărat”,
a precizat comisarul şef adjunct al OJPC Olt, Angelica Filotie.

În cazul cumpărăturilor online, legea este cât se poate de clară. Fără să invocaţi un motiv, operatorul economic este obligat să vă restituie banii în cel mult 14 zile de la returnarea produsului.

„Consumatorul trebuie să ştie că, din momentul în care a primit un produs comandat pe internet, are 14 zile pentru a-l returna, dacă nu este mulţumit de el. Nu trebuie să invoce vreun motiv. Comerciantul are obligaţia să ramburseze sumele plătite de consumator în cel mult 14 zile de la data denunţării contractului de către consumator.  Agentul economic rambursează sumele folosind aceleaşi modalităţi de plată ca şi cele folosite de consumator pentru tranzacţia iniţială, cu excepţia cazului în care consumatorul a fost de acord cu o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării”,
a precizat Angelica Filotie, inspector şef adjunct al Protecţiei Consumatorilor Olt.

Ceea ce este foarte important, consumatorul trebuie să citească termenii şi condiţiile de funcţionare ale magazinului online, deoarece termenul de 14 zile în care poate opta pentru returnarea produsului se prelungeşte cu încă 12 luni, în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.

Potrivit reprezentanţilor Protecţiei Consumatorilor Olt, nu au fost înregistrate, în ultimul timp, sesizări legate de refuzul comercianţilor de a restitui banii pe produse, în schimb au fost înregistrate multe apeluri telefonice în care se solicitau lămuriri cu privire la obligativitatea magazinelor de a înapoia banii dacă doresc să returneze produsul cumpărat.