Peste 13.000 de maşini pe GPL, în judeţul Olt. Ce prevede legislaţia în vigoare?

Peste 13.000 de autovehicule pe care există montată o instalaţie GPL sunt înregistrate în judeţul Olt, potrivit unui răspuns oferit de Registrul Auto Român (RAR). Dintre acestea, aproape 250 sunt vehicule noi, cu instalaţie montată din fabrică.

 Sursa citată mai precizează că este foarte probabil ca nu toate cele 13.201 vehicule cu instalaţii GPL să circule în judeţul Olt.

 „Reprezentanța RAR Olt a menționat existența unei instalații GPL în documentele a 13.201 autovehicule. Dintre acestea, 249 au fost vehicule noi, cu instalație montată din fabrică. Precizăm că o evidență a numărului exact al vehiculelor care sunt efectiv în circulație și sunt dotate cu instalație GPL puteți solicita de la Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări, deoarece RAR nu are atribuții legale în gestionarea bazelor de date cu vehicule înmatriculate/radiate din circulație. Totodată, facem mențiunea că un autovehicul pentru care reprezentanța RAR Olt a eliberat CIV poate circula în orice regiune a țării, fără a putea considera că acesta va fi în trafic doar în interiorul județului”, se arată în comunicatul citat.

 Şase ateliere pentru montarea instalaţiilor GPL, autorizate de RAR în judeţul Olt

 În județul Olt, sunt autorizate de Registrul Auto Român şase ateliere pentru montarea, efectuarea reviziilor și reparațiilor specifice instalațiilor GPL.

„Instalațiile de alimentare cu GPL trebuie să fie omologate și/sau certificate în conformitate cu legislația aplicabilă din domeniu, astfel:

•           Regulamentul CEE-ONU nr.67 privind componentele și montarea instalațiilor de alimentare cu GPL;

•           Regulamentul CEE-ONU nr.115 privind sistemele retrofit de GPL;

•           Ordonanța Guvernului nr.82/2000 privind autorizarea agenților economici care prestează servicii de reparație, de reglare și/sau desfășoară activitate de reconstrucție a vehiculelor rutiere”, mai arată cei de la RAR.

Cine poate monta instalaţia GPL pe autorurisme

 Instalația GPL poate fi montată doar într-un atelier autorizat în acest sens și doar cu componente omologate, menţionează reprezentanţii RAR.

 Ulterior, deținătorul autovehiculului se prezintă la RAR pentru verificarea documentelor și a instalației, în vederea menționării acesteia în CIV.

 „RNTR1, care stabilește reglementările pentru efectuarea inspecției tehnice periodice (ITP), prevede operațiuni specifice pentru vehiculele dotate cu instalație GPL, spre exemplu: verificarea rezervorului, conductelor, racordurilor, protecțiilor, scurgerilor de combustibil etc. Reamintim, suplimentar, că o defecțiune a oricărei părți a sistemului este încadrată ca deficiență periculoasă, ducând automat la respingerea vehiculului la ITP (RNTR1 poate fi consultat aici: https://www.rarom.ro/cs-uploads/RNTR%201.pdf)", mai arată RAR.

 Ce riscuri există

 Registrul Auto Român consideră că nu există niciun risc pentru utilizatorii vehiculelor cu instalație GPL, pentru pasagerii acestora sau pentru alți participanți la trafic,” dacă instalația a fost montată într-un atelier autorizat, cu componente omologate, a fost menționată în CIV, iar ITP este în termen de valabilitate”.

 În ceea ce priveşte anumite restricţii ce ar fi valabile în interiorul unor astfel de autoturisme, reprezentanţii RAR precizează că nu există.

 „Legislația nu prevede restricții de această natură în interiorul vehiculelor dotate cu instalație GPL. RNTR 6 prevede obligativitatea ca autovehiculele să fie marcate cu etichete autoadezive cu inscripția GPL, confecționate din materiale rezistente la factorii de mediu, aplicate în diferite locuri în funcție de categoria autovehiculului”, se mai arată în comunicatul RAR.

Ce prevede legislaţia?

 Reglementările privind modificarea sistemelor de alimentare a motoarelor autovehiculelor, care au fost omologate pentru circulația pe drumurile publice din România cu un anumit carburant prevăzut de constructor, pentru funcționarea și cu gaze petroliere lichefiate (GPL) și autorizarea agenților economici care execută montarea, reviziile tehnice și repararea instalațiilor de alimentare a motoarelor cu GPL, sunt conform RNTR-6 (normativ aprobat/modificat prin ordine ale ministrului transporturilor).

 Raportat la legislația menționată, în România există implementat un sistem foarte exigent care urmărește siguranța în exploatare a autovehiculelor echipate cu instalații de alimentare cu GPL, sistem care are la bază următoarele principii generale:

 a.         Componentele instalației de alimentare cu GPL trebuie să fie omologate conform prevederilor Regulamentului CEE-ONU nr.67;

b.         Montarea instalației de alimentare cu GPL trebuie să fie în conformitate cu prevederile Regulamentului CEE-ONU nr.67;

c.         Se interzice montarea componentelor cărora li se aplică prevederile Regulamentului CEE-ONU nr.67 care nu au marcaj de omologare, precum și a celor care prezintă deformații plastice, fisuri, crăpături, părți lipsă sau alte tipuri de defecte ce prezintă pericol în exploatare;

d.         Instalațiile de alimentare cu GPL a motoarelor autovehiculelor pot fi comercializate dacă sunt omologate în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU nr.115 sau sunt certificate de către Registrul Auto Român (RAR) și dacă montarea se efectuează de către operatori economici autorizați de RAR;

e.         Certificatul de conformitate, prin care se aprobă utilizarea unui anumit tip de instalație de alimentare cu GPL se eliberează de RAR pe baza evaluării rapoartelor de încercări și a evaluării îndeplinirii de către solicitant a condițiilor aplicabile prevăzute în RNTR-6;

f.          Atelierele de montare, revizie tehnică și/sau reparare se autorizează de RAR pe baza evaluării conformității cu condițiile tehnice din RNTR-6, folosindu-se proceduri specifice de audit;

g.         Instalațiile de alimentare cu GPL montate pe autovehicule trebuie înregistrate în cartea de identitate a vehiculului (CIV), iar autovehiculele trebuie să fie marcate cu etichete autoadezive cu inscripția „GPL”, confecționate din materiale rezistente la factorii de mediu;

h.         Durata de utilizare a rezervoarelor de GPL este de maximum 10 ani de la data fabricării menționată pe plăcuța de marcaj, aspect care se verifică cu ocazia fiecărei inspecții tehnice periodice.

 „În concluzie, legislația din România nu permite montarea instalațiilor GPL în afara cadrului legal mai sus menționat”, mai transmite RAR.

 În concluzie, instalația GPL este verificată în detaliu la fiecare prezentare a vehiculului la ITP și, suplimentar, cu ocazia prezentării la atelierul autorizat care oferă mentenanța specifică pe perioada garanției, dar și în afara acestui interval”, mai transmite RAR.