Sursa citată mai precizează că este foarte probabil ca nu
toate cele 13.201 vehicule cu instalaţii GPL să circule în judeţul Olt.
„Reprezentanța RAR Olt a menționat existența unei instalații
GPL în documentele a 13.201 autovehicule. Dintre acestea, 249 au fost vehicule
noi, cu instalație montată din fabrică. Precizăm că o evidență a numărului
exact al vehiculelor care sunt efectiv în circulație și sunt dotate cu
instalație GPL puteți solicita de la Direcția Generală Permise de Conducere și
Înmatriculări, deoarece RAR nu are atribuții legale în gestionarea bazelor de
date cu vehicule înmatriculate/radiate din circulație. Totodată, facem
mențiunea că un autovehicul pentru care reprezentanța RAR Olt a eliberat CIV
poate circula în orice regiune a țării, fără a putea considera că acesta va fi
în trafic doar în interiorul județului”, se arată în comunicatul citat.
Şase ateliere pentru montarea instalaţiilor GPL, autorizate de RAR în
judeţul Olt
În județul Olt, sunt autorizate de Registrul Auto Român şase
ateliere pentru montarea, efectuarea reviziilor și reparațiilor specifice
instalațiilor GPL.
„Instalațiile de alimentare cu GPL trebuie să fie omologate
și/sau certificate în conformitate cu legislația aplicabilă din domeniu,
astfel:
• Regulamentul
CEE-ONU nr.67 privind componentele și montarea instalațiilor de alimentare cu
GPL;
• Regulamentul
CEE-ONU nr.115 privind sistemele retrofit de GPL;
• Ordonanța
Guvernului nr.82/2000 privind autorizarea agenților economici care prestează
servicii de reparație, de reglare și/sau desfășoară activitate de reconstrucție
a vehiculelor rutiere”, mai arată cei de la RAR.
Cine poate monta instalaţia GPL pe autorurisme
Instalația GPL poate fi montată doar într-un atelier
autorizat în acest sens și doar cu componente omologate, menţionează
reprezentanţii RAR.
Ulterior, deținătorul autovehiculului se prezintă la RAR
pentru verificarea documentelor și a instalației, în vederea menționării
acesteia în CIV.
„RNTR1, care stabilește reglementările pentru efectuarea
inspecției tehnice periodice (ITP), prevede operațiuni specifice pentru
vehiculele dotate cu instalație GPL, spre exemplu: verificarea rezervorului,
conductelor, racordurilor, protecțiilor, scurgerilor de combustibil etc.
Reamintim, suplimentar, că o defecțiune a oricărei părți a sistemului este
încadrată ca deficiență periculoasă, ducând automat la respingerea vehiculului
la ITP (RNTR1 poate fi consultat aici:
https://www.rarom.ro/cs-uploads/RNTR%201.pdf)", mai arată RAR.
Ce riscuri există
Registrul Auto Român consideră că nu există niciun risc pentru utilizatorii vehiculelor cu instalație GPL, pentru pasagerii acestora sau pentru alți participanți la trafic,” dacă instalația a fost montată într-un atelier autorizat, cu componente omologate, a fost menționată în CIV, iar ITP este în termen de valabilitate”.
În ceea ce priveşte anumite restricţii ce ar fi valabile în interiorul unor astfel de autoturisme, reprezentanţii RAR precizează că nu există.
„Legislația nu prevede restricții de această natură în interiorul vehiculelor dotate cu instalație GPL. RNTR 6 prevede obligativitatea ca autovehiculele să fie marcate cu etichete autoadezive cu inscripția GPL, confecționate din materiale rezistente la factorii de mediu, aplicate în diferite locuri în funcție de categoria autovehiculului”, se mai arată în comunicatul RAR.
Ce prevede legislaţia?
Reglementările privind modificarea sistemelor de alimentare
a motoarelor autovehiculelor, care au fost omologate pentru circulația pe
drumurile publice din România cu un anumit carburant prevăzut de constructor,
pentru funcționarea și cu gaze petroliere lichefiate (GPL) și autorizarea
agenților economici care execută montarea, reviziile tehnice și repararea
instalațiilor de alimentare a motoarelor cu GPL, sunt conform RNTR-6 (normativ
aprobat/modificat prin ordine ale ministrului transporturilor).
Raportat la legislația menționată, în România există
implementat un sistem foarte exigent care urmărește siguranța în exploatare a
autovehiculelor echipate cu instalații de alimentare cu GPL, sistem care are la
bază următoarele principii generale:
a. Componentele
instalației de alimentare cu GPL trebuie să fie omologate conform prevederilor
Regulamentului CEE-ONU nr.67;
b. Montarea
instalației de alimentare cu GPL trebuie să fie în conformitate cu prevederile
Regulamentului CEE-ONU nr.67;
c. Se interzice
montarea componentelor cărora li se aplică prevederile Regulamentului CEE-ONU
nr.67 care nu au marcaj de omologare, precum și a celor care prezintă
deformații plastice, fisuri, crăpături, părți lipsă sau alte tipuri de defecte
ce prezintă pericol în exploatare;
d. Instalațiile
de alimentare cu GPL a motoarelor autovehiculelor pot fi comercializate dacă
sunt omologate în conformitate cu Regulamentul CEE-ONU nr.115 sau sunt
certificate de către Registrul Auto Român (RAR) și dacă montarea se efectuează
de către operatori economici autorizați de RAR;
e. Certificatul
de conformitate, prin care se aprobă utilizarea unui anumit tip de instalație
de alimentare cu GPL se eliberează de RAR pe baza evaluării rapoartelor de
încercări și a evaluării îndeplinirii de către solicitant a condițiilor
aplicabile prevăzute în RNTR-6;
f. Atelierele
de montare, revizie tehnică și/sau reparare se autorizează de RAR pe baza
evaluării conformității cu condițiile tehnice din RNTR-6, folosindu-se
proceduri specifice de audit;
g. Instalațiile
de alimentare cu GPL montate pe autovehicule trebuie înregistrate în cartea de
identitate a vehiculului (CIV), iar autovehiculele trebuie să fie marcate cu
etichete autoadezive cu inscripția „GPL”, confecționate din materiale
rezistente la factorii de mediu;
h. Durata de
utilizare a rezervoarelor de GPL este de maximum 10 ani de la data fabricării
menționată pe plăcuța de marcaj, aspect care se verifică cu ocazia fiecărei
inspecții tehnice periodice.
„În concluzie, legislația din România nu permite montarea
instalațiilor GPL în afara cadrului legal mai sus menționat”, mai transmite RAR.
În concluzie, instalația GPL este verificată în detaliu la
fiecare prezentare a vehiculului la ITP și, suplimentar, cu ocazia prezentării
la atelierul autorizat care oferă mentenanța specifică pe perioada garanției,
dar și în afara acestui interval”, mai transmite RAR.