Începând cu 5 iunie 2025, cetățenii județului Olt pot solicita cartea electronică de identitate şi cartea de identitate simplă.
Potrivit unui comunicat remis de Direcția Județeană de Evidență a Persoanelor Olt, instituție aflată sub autoritatea Consiliului Județean Olt, începând de joi, 5 iunie, cetățenii județului vor putea solicita Cartea Electronică de Identitate (CEI) şi Cartea de Identitate Simplă (CIS) atât la sediul instituției, cât și la Serviciul Public Comunitar de Evidenţă a Persoanelor Slatina.
„Menționăm faptul că la nivelul Direcției Județene de Evidenţă a Persoanelor Olt se pot adresa toţi cetățenii din județul Olt, iar la nivelul SPCLEP Slatina pot solicita noile acte de identitate cetățenii municipiului Slatina și ai localităților arondate: Brebeni, Bălteni, Corbu, Coteana, Curtișoara, Cungrea, Icoana, Ipotești, Milcov, Movileni, Oporelu, Perieți, Priseaca, Schitu, Teslui, Valea Mare şi Verguleasa”, se arată în comunicatul citat.
Instituţia mai precizează că, pe parcursul lunii iunie 2025, emiterea CEI şi CIS va fi extinsă etapizat şi în cadrul SPCLEP Balş, Caracal, Corabia, Scorniceşti, Drăgăneşti-Olt, Piatra-Olt, Ghimpețeni, Gostavățu şi Dobroteasa.
- Conţinutul noilor documente de identitate
Cartea Electronică de Identitate conține, în format tipărit, următoarele informații:
Faţă: denumirea statului emitent; tipul documentului; numele și prenumele titularului; sexul; cetățenia; data naşterii; codul numeric personal; numărul documentului; data expirării;
semnătura olografă şi imaginea facială.
Verso: data emiterii şi autoritatea emitentă; zona de citire automată; zona CIP.
Adresa de domiciliu a titularului nu se va mai înscrie în formatul tipărit al cărții electronice de identitate, ci doar în format electronic, pe suportul de stocare - CIP.
Totodată, pe suportul electronic de stocare se include datele biometrice ale titularului, respectiv imaginea facial și impresiunile papilare a două degete, precum şi locul naşterii şi prenumele părinților.
Principalele beneficii ale emiterii CEI sunt:
Dimensiune standardizată, similar cardurilor bancare, conform normelor europene;
Elemente avansate de securitate, care asigură protecție împotriva falsificării şi a furtului de identitate.
Posibilitatea utilizării ca document de călătorie.
Acces facil la servicii electronice şi posibilitatea utilizării pentru semnătura electronică.
Cartea de identitate simplă utilizată de către cetățenii care nu doresc să intre în posesia unui act de identitate prevăzut cu suport de stocare electronic cuprinde date referitoare la: denumirea statului emitent, tipul documentului; numele și prenumele; sexul; cetățenia; data naşterii; CNP; numărul documentului; data expirării valabilității; semnătura olografă a titularului; imaginea facială a titularului; adresa de domiciliu a titularului.
Aceasta poate fi folosită exclusiv ca document de identitate pe teritoriul național, ea neavând valența unui document de călătorie.
„În plus, menționăm că, atât cartea electronică de identitate, cât și cartea de identitate simplă vor putea fi eliberate şi pentru minorii sub 14 ani”, mai arată DJEP.
Valabilitatea acestor documente este stabilită în funcție de vârsta titularului, astfel:
a) cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârstă cuprinsă între 0-2 ani;
b) cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârstă cuprinsă între 2 şi 14 ani;
c) cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârstă cuprinsă între 14 şi 18 ani;
d) cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
e) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.
„Subliniem faptul că actele de identitate - buletinul de identitate sau cartea de identitate model 1997- rămân valabile până la data expirării lor, cu precizarea că, după data de 03.08.2031, cartea de identitate actuală nu va mai avea valența de document de călătorie pe teritoriul Uniunii Europene”, mai precizează Direcţia.
- Costuri şi modalități de programare
Primele 5 milioane de cetățeni care vor solicita Cartea Electronică de Identitate vor beneficia de gratuitate, prin finanțare din Planul Național de Redresare şi Reziliență. Ulterior, taxa va fi de 67 lei.
Pentru Cartea de Identitate Simplă, contravaloarea este de 38 lei şi poate fi achitată la ghişeele CEC Bank sau la staţiile SelfPay.
Programările pentru CEI se pot efectua exclusiv online, începând cu 10 iunie 2025, prin accesarea portalului HUB Servicii MAI- https://hub.mai.gov.ro/cei/programāri/.
Pentru CIS, modalitatea de programare este stabilită de fiecare structură locală, în funcție de organizarea fiecărui serviciu.
Termene de eliberare:
CEI: în medie 7-8 zile lucrătoare (inițial), urmând ca termenul să fie redus odată cu extinderea
sistemului la nivel naţional;
CIS: 15 zile lucrătoare de la depunerea cererii.