De aproape doi ani, transportul în comun din Slatina se face 100% cu autobuze electrice, achiziţionate cu fonduri externe, fiind o situaţie singulară la nivelul regiunii. Reprezentanţii societăţii de transport în comun spun că, faţă de preţul plătit pentru carburantul fosil, costurile au scăzut cu aproape 25%. În plus, nu există noxe şi nici zgomot.
În 2021, pe finalul pandemiei COVID, Slatina renunţa la flota veche de aproape 20 de ani de autobuze diesel, după achiziţia cu fonduri europene şi guvernamentale a 18 autobuze 100% electrice.
Opt dintre autobuzele electrice au fost achiziţionate de Primăria Slatina prin intermediul unui proiect finanţat de Ministerul Dezvoltării, în valoare de 21.200.000 lei, fără TVA. Pe lângă autobuze, s-au cumpărat şi trei stații de încărcare rapidă și opt stații de încărcare lentă.
În paralel, municipalitatea a derulat proiectul «Înnoirea parcului de vehicule prin achiziţia de autobuze ecologice», finanţat prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, cu o valoare totală de 25.193.472 lei. Prin acesta s-au cumpărat zece autobuze electrice, dar şi zece staţii de încărcare electrică lentă.
Toate cele 18 autobuze sunt adaptate geografiei Slatinei, un oraş amplasat pe coline.
Emil Popa, directorul Loctrans Slatina, societatea de transport în comun, spune că numărul de călători a crescut, după operaţionalizarea autobuzelor electrice.
Eliminarea noxelor şi a zgomotului unui motor Diesel generează un mediu înconjurător mai curat.
„Avem 18 autobuze electrice, de acum doi ani. Este surprinzător pentru mine că cei mai mulţi dintre cetăţenii Slatinei au început să folosească acest mijloc de transport în comun. Este confortabil, nu poluează sub nicio formă, este foarte silenţios şi îndeplineşte nevoile pe care trebuie. Eu zic că este mult mai bine să luăm autobuzu dimineaţa, decât la primele ore să plecăm cu maşinile, dimineaţa. Am ajunge şi la destinaţie mai repede. Din regiunea noastră, suntem singurii cu transport în comun cu energie electrică 100%”, a declarat el.
În ceea ce priveşte costurile, directorul Loctrans spune că sunt mai mici faţă de perioada în care se folosea combustibilul fosil.
„Diferenţa este undeva la 75%, în ceea ce priveşte costurile. Adică plătim mai puţin cu 25%, faţă de ce plăteam pentru motorină. Este mai ieftin. Noi suntem focusaţi şi monitorizăm costurile lună de lună. Consumul este acelaşi, în fiecare lună, iar încărcarea se face cu staţiile montate în curte. Avem staţii pentru fiecare autobuz electric în parte. La finalul cursei, conducătorii auto vin, le pun la încărcat. Mai avem şi staţii de încărcare rapidă, în două locaţii. Se poate întâmpla să piardă curent sau o baterie să facă problemă, încărcăm rapid în 10-15 minute şi poate onora cursa”, a mai spus Emil Popa.
continuarea, în PRESShub