RABLA 2025 în era austerităţii. Tichetul pentru mașini electrice ar putea scădea la 20.000 de lei, de la 37.000 de lei

Programul RABLA revine din septembrie cu un buget de austeritate - 200 de milioane de lei, adică o treime faţă de cât estimau autorităţile la începutul anului, înainte de a-l suspenda. Şoferii care îşi doreau o maşină electrică trebuie să reia calculele pentru că valoarea ecotichetului s-ar putea înjumătăţi.


RABLA se reia oficial din septembrie, iar cine are o maşină veche şi îşi doreşte să participe în program, se va putea înscrie. Dar bătălia va fi dură din cauza fondurilor mult mai mici

„Avem 200 de milioane de lei care vor fi folosiţi. Noi vom pune în transparenţă ghidul pentru programul RABLA până la finalul acestei săptămâni", a declarat Diana Buzoianu, ministrul Mediului.

Surse din industria auto spun că valoarea ecotichetului pentru maşini electrice va scădea drastic: de la 37.000 de lei, la 20.000 de lei. Nu este încă o informaţie oficială. Ministerul a transmis, însă, că se va păstra contravaloarea tichetelor pentru celelalte categorii de maşini: 15.000 de lei pentru hibridele plug-in, 12.000 de lei pentru hibridele clasice şi 10.000 de lei pentru maşinile cu motoare termice, arată observatornews.ro.

„Este nerealist să credem că acest program ar putea demara mai devreme de sfârşit de septembrie, început de octombrie şi dacă ne uităm ce ne mai rămâne din acest an, după părerea noastră este aproape compromis”, a explicat Dan Vardie, preşedinte APIA.

„Până la data de astăzi, programul Rabla nu a fost niciodată suspendat în mod legal. Am pierdut deja investiţii din partea unor producători importanţi care intenţionau să producă un model de maşină electrică”, a precizat Ciprian Cherciu.

Imediat după suspendarea programului din luna iunie, vânzările de maşini electrice au scăzut dramatic.

„Nu are lumea bani să ia troacele astea electrice!  Eu am fost slugă la bancă trei ani pentru maşina asta!”, a povestit un şofer.

Mulţi s-au grăbit să cumpere înainte de majorarea TVA

Totuşi în iulie s-au înmatriculat cu 26% mai multe autoturisme faţă de aceeaşi perioadă a anului 2024. Mulți clienți s-au grăbit să cumpere înainte de creşterea TVA. În plus dealerii au încercat să-şi deblocheze stocurile după îngheţarea programului.

„Până la urmă, majoritatea clienţilor au renunţat la programul RABLA şi au preferat să achiziţioneze fără. Am venit cu soluţii alternative, cu oferte promoţionale pentru a veni în sprijinul clienţilor. În luna august există o cerere mai mică din partea clienţilor”, a subliniat Amir Hamaad, dealer auto.

Ministerul Mediului vrea ca din 2026 RABLA să primească finanţare europeană.