Construcţia gării din Balş a venit la trei decenii de când strada din localitate a fost dată în folosinţă. Un moment istoric pentru Balş, legat de gara din Balş, a fost în anul 1883, când oraşul de pe Olteţ a fost străbătut de celebrul tren Orient Express.
La capitolul „Transporturi” din „Monografia oraşului Balş”, lucrare scrisă de profesoarele Paula Bănică, Luminiţa Vasile şi Adriana Buică şi publicată anul trecut, se arată că „Zona feroviară cu Gara Balş, apare după 1875, odată cu construirea căii ferate ce leagă capitala Bucureşti de Craiova, în partea de sud-est a oraşului, pe partea stângă a Olteţului, fiind o zonă destul de redusă ca suprafaţă, cu rampe de depozitare şi depozitele principalelor unităţi de aprovizionare cu materiale, triaj de mărfuri”.
Evoluţia oraşului, facilitată de existenţa gării
În decursul primei jumătăţi a secolului, era frecvent întâlnită zicala „Frunză verde de năgară, Balşul e un pod şi-o gară”. Aspectul dezvoltării oraşului datorită existenţei gării a fost tratat şi în lucrarea „Istoria oraşului Balş”, scrisă de prof. Theodor Pâslaru.
Acesta menţiona că „…în secolele al XIX-lea şi al XX-lea sunt de semnalat o seamă de evenimente care au favorizat această dezvoltare. Astfel, în anul 1845 a fost dată în folosinţă, după unele reparaţii majore, şoseaua Bucureşti - Vârciorova, care trecea pe aici, dar pe un traseu parţial nou, şi s-a terminat linia ferată pe aceeaşi distanţă, tronsonul Piatra-Olt - Vârciorova, fiind inaugurat la 5 ianuarie 1875, odată cu gara CFR Balş. La 9 mai 1878 a trecut primul tren accelerat Viena - Bucureşti, iar în noaptea de 7 spre 8 iunie 1883, celebrul tren Orient Expres, care transporta călători pe distanţa Paris - Constantinopol (cu transbordări la Giurgiu şi Varna)”.
12 trenuri de călători tranzitează gara zilnic
În prezent, gara din Balş este străbătută de 12 trenuri Inter Regio şi Regio, dintre care cinci merg spre Bucureşti. Numărul celor care apelează la serviciul de transport feroviar a scăzut în ultimii ani. Toate cele trei mari fabrici din Balş au fost construite pe partea cu calea ferată a oraşului pentru a uşura transportul mărfii spre şine, marfă care de aici pleca spre oraşele din ţară sau spre export.
În ceea ce priveşte transportul de mărfuri, acesta oscilează de la o zi la alta, în funcţie de perioada anului sau de comenzile primite de CFR.
Balta Gării, locul de aşteptare preferat pentru călătorii aflaţi în aşteptarea trenurilor
Un lac format din ieşirea din matcă a Olteţului lângă gara din Balş, care a primit denumirea de „Balta Gării” din partea locuitorilor, a obligat conducerea CFR să intervină, prin preajma anilor 1980 la consolidarea malului pentru a evita riscul surpării. Lacul a fost separat de râul Olteţ prin intervenţia locuitorilor oraşului, iar în prezent face parte dintr-un proiect de reabilitare şi transformare a acestuia într-un spaţiu de agrement, proiect sistat din lipsă de fonduri. Călătorii CFR obişnuiesc să aştepte trenul pe malul acestui lac decât în gară. La circa un kilometru de gară şi de lac, se află un pod metalic peste râul Olteţ, care permite ca acest transport să aibă loc.