Alro anunță astăzi Rezultatele Financiare Consolidate și Individuale Preliminare pentru anul 2023. Grupul a înregistrat o cifră de afaceri de 2,85 miliarde de lei, în 2023, mai mică cu 16% față de anul precedent, în concordanță cu scăderea cotațiilor internaționale ale aluminiului și cu încetinirea economică.
„Piața internațională a aluminiului a continuat să fie foarte provocatoare în 2023, cu o cerere mai scăzută pentru unele dintre produsele noastre și prețuri încă ridicate la energie, care au afectat rezultatul nostru final. Cu toate acestea, din nou, investițiile și planul nostru de dezvoltare s-au dovedit a fi corecte și ne-au ajutat să compensăm parțial această scădere ”, a declarat Marian Năstase, președintele Consiliului de Administrație ALRO.
„Ca urmare, am crescut vânzările pentru produse specifice din aluminiu prelucrat, continuând, în același timp, să investim în tehnologie care ne ajută să ne diversificăm portofoliul de produse și să creștem eficiența operațională”, a adăugat Marian NĂSTASE.
Evoluția pieței
Cotațiile aluminiului la London Metal Exchange (LME) au scăzut cu 16% în 2023, față de 2022, cu contractele de vânzare la trei luni situându-se la 2.285 USD/tonă, în scădere de la 2.713 USD/tonă, nivel înregistrat în 2022. În timp ce august a adus cea mai scăzută cotație LME (2.123 USD/tonă), în T4 piața a dat ușoare semne de îmbunătățire, cotațiile ajungând la 2.224 USD/tonă (însă mai mici față de T4 2022 când se situau la 2.345 USD/tonă). În timp ce, în T4 2023, LME a fost cu 5% mai mic față de aceeași perioadă a anului 2022, cifra de afaceri trimestrială a Grupului a crescut cu 4% în T4 2023, față de T4 2022, datorită concentrării pe creșterea vânzărilor de produse cu valoare adăugată mare.
La nivel european, 2023 a fost caracterizat de o ofertă ridicată de produse de aluminiu din cauza eforturilor distribuitorilor de a vinde stocurile, dar și de importuri mari, în principal din China, pe fondul încetinirii economiei în general, ceea ce a pus și mai multă presiune asupra prețurilor și cererii.
La nivel local, în timp ce prețurile la energie au prezentat ușoare semne de scădere ca urmare a eforturilor autorităților de a stabiliza piața, Grupul ALRO s-a confruntat în continuare cu costuri ridicate cu energia provenind din contractele anterioare.
Analiza financiară și operațională
În timp ce vânzările pentru 2023 au scăzut față de 2022 atât pentru segmentul primar, cât și pentru cel procesat, ultimul trimestru din 2023 a arătat semne de îmbunătățire. Astfel, veniturile din vânzări pentru Segmentul Primar au crescut în T4 2023 cu 32%, comparativ cu T4 2022, deși pentru întregul an 2023 s-au situat la același nivel cu cel înregistrat în 2022. Vânzările de sârmă au crescut cu aproape 14.000 tone, în 2023 față de 2022, în T4 2023 fiind mai mare cu 5.700 de tone față de T4 2022. Segmentul Procesat a înregistrat volume mai mari pentru anumite produse și în T4 2023, vânzările de aluminiu laminat crescând cu 5.200 de tone față de T4.
În ciuda unei piețe slabe a aluminiului, investițiile Grupului în tehnologie de ultimă generație au dat roade, asigurând în continuare contracte pentru produse foarte sofisticate pentru piețe exclusiviste, cum ar fi industria aerospațială sau de inginerie. Astfel, anul trecut, ALRO a intrat în noi acorduri pentru aprovizionarea cu aluminiu cu valoare adăugată mare și foarte mare pentru industria aerospațială, inginerie generală și auto.
Mai mult, Grupul și-a continuat programul de investiții, cu alte 15 milioane USD, care vizează decarbonizarea procesului tehnologic și creșterea competitivității, în paralel cu alinierea la cele mai recente cerințe și recomandări în domeniul protecției mediului. De asemenea, a inaugurat o investiție de 11 milioane USD în tehnologie și protecția mediului la unitatea sa de reciclare ecologică din Slatina, menită să reducă costurile operaționale prin utilizarea unei cantități mai mari de aluminiu reciclat în procesul de producție.
Grupul ALRO a combinat programul de investiții în tehnologie cu eforturile sale de a câștiga mai mulți clienți, îmbunătățindu-și strategia de vânzări și marketing și concentrându-și atenția pe târguri și întâlniri cu potențiali clienți din domenii strategice (aerospațial, inginerie etc.).
De asemenea, Grupul a extins, până în 2026, facilitățile de credit pentru capitalul de lucru asigurând stabilitate financiară pentru următorii trei ani.