Început de an şcolar sub semnul reorganizării. Unităţile de învăţământ din judeţul Olt care se comasează (lista)

Mai multe unități de învățământ din județul Olt își schimbă structura prin integrarea unor grădinițe, creșe și școli primare în cadrul unor școli gimnaziale și licee. Motivul comasării este reprezentat de noile norme impuse de Ministerul Educaţiei potrivit cărora o unitate de învăţământ cu mai puţin de 500 de elevi nu mai poate avea personalitate juridică.


Astfel, potrivit datelor oficiale, școli din Slatina, Caracal, Balș, Scornicești, Mărgineni Sobozia, Piatra-Olt și Drăgănești-Olt vor prelua în administrare instituții preșcolare și primare din localitățile respective. 

Printre acestea se numără grădinițe cu program normal și prelungit, creșe și școli primare, care vor funcționa ca structuri arondate unităților de învățământ mai mari. 

Măsura vizează reorganizarea rețelei școlare la nivel județean.

  • Reorganizările, începând cu acest an şcolar:

1. Școala Gimnazială „Ștefan Protopopescu” Slatina preia Grădinița cu Program Prelungit Nr. 2 Slatina

2. Școala Gimnazială „Vlaicu Vodă” Slatina preia Grădinița cu Program Prelungit Nr. 3 Slatina

3. Școala Gimnazială „Gheorghe Magheru” Caracal preia Creșa „Universul copiilor – Căsuța Magică” Caracal, Creșa „Primii pași” Caracal și Creșa „Prichindel” Caracal 

4. Liceul Tehnologic Nr. 2 „Nicolae Bălcescu” Balș preia Școala Gimnazială Nr. 1 Balș, Grădinița cu Program Normal Nr. 2 Balș, Școala Primară Mîinești, Balș, Școala Primară Nr. 2 Balș și Școala Primară Nr. 3 Balș

5. Școala Gimnazială „Mihail Drumeș” Balș preia Grădinița cu Program Normal „Ion Creangă” Balș și Grădinița cu Program Prelungit Nr. 1 Balș 

6. Școala Gimnazială „Nicolae Coculescu” Scornicești preia Școala Gimnazială „Ion Popescu Negreni” Negreni 

7. Școala Gimnazială „Gheorghe Popescu” Mărgineni Sobozia preia Școala Gimnazială Bircii, Grădinița cu Program Normal Chițeasca și Grădinița cu Program Normal Bircii

8. Liceul Tehnologic Piatra-Olt preia Școala Gimnazială Piatra și Grădinița cu Program Normal Piatra

9. Liceul Teoretic „Tudor Vladimirescu” Drăgănești preia Grădinița cu Program Normal „Dumbrava minunată” Drăgănești - Olt și Grădinița cu Program Prelungit Drăgănești – Olt

  • Context

Ministerul Educației a anunțat, încă din luna august, declanșarea unui proces amplu de reorganizare a rețelei școlare din România, în contextul aplicării Legii 141/2025 și al măsurilor fiscal-bugetare asumate de Guvern. Conform datelor oficiale, la nivel naţional, 507 unități de învățământ cu personalitate juridică vor fi transformate în structuri arondate altor școli, reprezentând aproximativ 8,1% din totalul unităților existente la nivel național.

Măsura nu presupune închiderea fizică a școlilor, activitățile educaționale urmând să se desfășoare în continuare în aceleași clădiri, fără relocarea elevilor sau eliminarea posturilor didactice. Singura schimbare este desființarea funcției de director din unitățile care își pierd personalitatea juridică.

Procesul de reorganizare a vizat inițial circa 850 de școli care nu îndeplineau pragul minim de elevi sau preșcolari prevăzut de lege. Unele dintre acestea s-au unit între ele, iar altele au fost arondate unităților care respectau deja criteriile legale. Ministerul a subliniat că fiecare unitate administrativ-teritorială va păstra cel puțin o școală cu personalitate juridică, pentru a asigura autonomia locală.

Reforma este justificată atât prin nevoia de a gestiona eficient criza fiscal-bugetară, cât și prin dorința de a reduce fragmentarea rețelei școlare și de a facilita stabilirea normelor didactice. Autoritățile promit o analiză detaliată a impactului acestei redimensionări, urmând ca eventualele ajustări să fie făcute în colaborare cu inspectoratele școlare și primăriile.