Nivelul de poluare în Slatina, în scădere datorită investiţiilor în tehnologie a platformei industriale. Traficul, o reală problemă

Investiţiile în tehnologie ale marilor societăţi de pe platforma industrială a municipiului Slatina au adus o îmbunătăţire a calităţii aerului, poluarea fiind mult redusă. Din păcate, supraaglomerarea parcului auto, ca urmare a eliminării taxei de mediu, reprezintă în momentul de faţă o componentă majoră a poluării.

Garda de Mediu Olt dă asigurări că municipiul Slatina nu este un oraş foarte poluat, comparativ cu altele, potrivit monitorizărilor efectuate, asta datorită în primul rând investiţiilor făcute de marile societăţi industriale.

„TMK şi Alro au investit sume foarte mari în tehnologizare, undeva la 40 de milioane de euro. Toată platforma industrială este interesată să aibă tehnici de lucru cât mai bune, asta datorită concurenţei la nivel mondial. L-am întrebat pe domnul director de la TMK dacă mai există vreo fabrică în lume care are această tehnologie, mi-a spus că sunt singurii. Toate aceste investiţii, au adus îmbunătăţirea calităţii mediului. Au scăzut mult valorile limită impuse, între 40-60%. Spre exemplu, valorile limitelor admise ale dioxidului de sulf şi azot au scăzut de la 500 la 200, respectiv de la 500 la 300. Valoarea limitei de pulberi a scăzut de la 50 la 20, adică într-un procent de 60%. Citim mereu în presă că Slatina este un oraş poluat. Am cerut sursa. Anul trecut în vară, am monitorizat cartierul Eugen Ionescu, timp de trei zile consecutiv, în intervalul 20.00-24.00, iar valorile au fost undeva la 65, iar limita este la 200”, a declarat Gheorghe Neacşa, în cadrul unei conferinţe de presă în care a fost prezentat raportul de activitate al instituţiei pe anul 2017.

Directorul Gărzii de Mediu Olt a prezentat o serie de date, din care reiese o scădere semnificativă a nivelului de poluare în municipiul Slatina.

„Avem date reale. Dioxidul de sulf provine din industrie, încălzire domestică, trafic. În anul 2015 au fost patru depăşiri pe medie orară, însă pe medie zilnică nu. În 2015 s-a produs o poluare accidentară, un incediu la un depozit unde au ars anvelope, acesta este motivul depăşirii limitei. În 2016 nu avem depăşiri, în 2017, de asemenea, nu avem depşiri. Media anuală a fost în 2015 de 17, 5 micrograme pe metru cub, în anul 2016 20,4, iar în 2017 a fost 11, 4 micrograme pe metru cub, în scădere cu 35% a valorii medii anuale. În anul 2017, a fost impusă măsura de reducere cu 50% din cocs. Limita maximă este de 350 micrograme pe metru cub şi nu poate fi depăşită mai mult de 24 de ori. Datorită modernizării cuptoarelor, s-au impus anumite filtre moderne, toate acestea au adus la scăderi importante ale nivelului de poluare”,
a mai spus directorul Gărzii de Mediu Olt, Gheorghe Neacşa.

Parcul auto a crescut cu 70%, iar vârsta medie a autovehiculelor a ajuns la 12 ani

Dacă marile societăţi de pe platforma industrială au investit mult în aparatură de ultimă generaţie, care să polueze cât mai puţin mediul, traficul reprezintă încă o problemă nu doar în municipiul Slatina, ci şi în marile oraşe. În Romania, în primele şapte luni din 2017 au fost înmatriculate cu 70% mai multe maşini second-hand decât în aceeaşi perioada din 2016. Vârsta medie a autovehiculelor din Romania a crescut de la 8 ani în 2016, la 12 ani şi trei luni în 2017.

Potrivit spuselor directorului Gărzii de Mediu Olt, dacă problema traficului va fi rezolvată în municipiul Slatina, printr-o centură ocolitoare, atunci nivelul de poluare va fi mult mai scăzut în oraşul nostru.

„Sunt maşini vechi, nu au catalizatoare performante, atunci noxele sunt eliminate în atmosferă. Nu este limita depăşită, limita este de 40, iar valoarea se apropie undeva la 20, dar este o creştere dată de numărul maşinilor second-hand. Slatina este tranzitată de mii de maşini, dar dacă se va face centura ocolitoare, atunci lucrurile vor sta foarte bine”, a conchis Gheorghe Neacşa.