CCR a decis că ordonanţa de urgenţă care reglementează vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul şi prevede stocarea datelor este neconstituţională

Curtea Constituţională a decis că ordonanţa de urgenţă care reglementează vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul şi prevede stocarea datelor este neconstituţională.

„Guvernul nu a motivat în cuprinsul actului normativ criticat situaţia extraordinară a cărei reglementare nu putea fi amânată şi nici urgenţa reglementării, limitându-se la a justifica oportunitatea şi necesitatea reglementărilor”, arată CCR, menţionând că aplicarea prevederilor privind achiziţia de cartele prepay a fost amânată de două ori, mai întâi până la 31 decembrie 2019, apoi până la 31 martie 2020, în condiţiile în care OUG e publicată în Monitorul Oficial din 3 septembrie, „fapt care dovedeşte inexistenţa urgenţei reglementării”.

Plenul Curţii Constituţionale s-a pronunţat, marţi, asupra excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2019 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.111/2011 privind comunicaţiile electronice, excepţie ridicată direct de Avocatul Poporului.

„În urma deliberărilor, Curtea Constituţională, cu unanimitate de voturi, a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2019 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.111/2011 privind comunicaţiile electronice este neconstituţională, în ansamblul său”, a transmis CCR.

Curtea afirmă că Guvernul nu a motivat în cuprinsul actului normativ criticat situaţia extraordinară a cărei reglementare nu putea fi amânată şi nici urgenţa reglementării, limitându-se la a justifica oportunitatea şi necesitatea reglementărilor, aspecte care nu se circumscriu criteriilor de constituţionalitate prevăzute de art.115 alin.(4) din Constituţie, aşa cum acestea au fost dezvoltate în jurisprudenţa constantă a Curţii Constituţionale.

„Mai mult, Curtea a constatat că principala modificare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.111/2000 adusă prin actul supus controlului de constituţionalitate, respectiv cea referitoare la achiziţionarea serviciilor de telefonie destinate publicului la puncte mobile pentru care plata se face în avans, a fost amânată de două ori, mai întâi până la 31 decembrie 2019, apoi până la 31 martie 2020, în condiţiile în care Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.62/2019 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, în data de 3 septembrie 2019, fapt care dovedeşte inexistenţa urgenţei reglementării”, au arătat reprezentanţii CCR.

Decizia este definitivă şi general obligatorie şi se comunică celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului.

În septembrie 2019, Avocatul Poporului a formulat o excepţie de neconstituţionalitate cu privire la Ordonanţa de Urgenţă care reglementează vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul şi prevede stocarea datelor.

„Nu se justifică situaţia extraordinară şi nici urgenţa”, a transmis Avocatul Poporului care atrăgea atenţia că nu se rezolvă urgent o stuaţie excepţională, întrucât actul normativ urma să intre în vigoare la 1 ianuarie 2020. În plus, Avocatul Poporulu susţine că 2actul normativ limitează drastic exercitarea dreptului la viaţă intimă, familială şi privată”.

„Având în vedere competenţa şi vocaţia constituţională a Avocatului  Poporului de apărare a drepturilor şi libertăţilor persoanelor fizice, ţinând seama de interdicţia constituţională a adoptării ordonanţelor de urgenţă care afectează drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituţională a României cu excepţia de neconstituţionalitate a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 62/2019 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional unic pentru apeluri de urgenţă şi pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice”, a transmis, joi, Avocatul Poporului.

Instituţia precizează că, între altele, că O.U.G. nr. 62/2019 2afectează drepturi, libertăţi şi îndatoriri cetăţeneşti”.

„Avocatul Poporului apreciază că se impune din partea legiuitorului delegat un spor de rigoare în motivarea urgenţei, a dovedirii existenţei unei situaţii extraordinare, cu respectarea principiului proporţionalităţii restrângerii exerciţiului drepturilor afectate şi a jurisprudenţei Curţii Constituţionale, exigenţe pe care actul normativ criticat nu le întruneşte.  Argumentele utilizate în preambulul actului normativ nu sunt de natură să justifice situaţia extraordinară şi nici urgenţa unui act normativ care, reglementând obligativitatea colectării datelor cu caracter personal şi a stocării pe un termen nedefinit a acestora, limitează drastic exercitarea dreptului la viaţă intimă, familială şi privată”, a transmis Avocatul Poporului.

În plus, Avocatul Poporului consideră că localizarea celor care apelează la 112 era posibilă şi prin reglementarea anterioară.

„În plus, din examinarea dispoziţiilor legale nu rezultă scopul colectării datelor de identificare şi nici asigurarea garanţiilor că acestea vor fi folosite exclusiv în scopul declarat în preambul. Finalitatea urmărită de legiutorul delegat, şi anume reducerea apelurilor abuzive prin identificarea şi sancţionarea apelanţilor abuzivi, prin intermediul colectării datelor de identificare ale utilizatorilor de cartele preplătite, nu constituie o situaţie extraordinară, nu este de natură a justifica urgenţa reglementării. În ceea ce priveşte completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, justificarea oferită nu conţine elementele necesare pentru care situaţia care nu poate fi amânată ori necesitatea colectării datelor de identificare ale utilizatorilor de cartele preplătite prin ordonanţă de urgenţă, cu atât mai mult cât aceeaşi reglementare prin lege a fost supusă controlului a priori de constituţionalitate, aceleaşi norme introduse fiind constatate ca neconstituţionale. De altfel, urgenţa reglementării nu se justifică nici prin prevederile conţinute, întrucât Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 62/2019 nu  cuprinde nicio măsură de aplicare imediată de natură să rezolve o situaţie extraordinară. Dimpotrivă, aplicarea efectivă a soluţiei legislative privind colectarea datelor de identificare ale utilizatorului final al cartelei SIM preplătite se realizează începând cu data de 1 ianuarie 2020”, a mai transmis Avocatul Poporului.

În context, Avocatul Poporului observă faptul că O.U.G. nr. 62/2019 încalcă art. 115 alin. (6) din Constituţie, prin afectarea dreptului la viaţă intimă, familială şi privată, prevăzut de art. 26 din Legea fundamentală şi art. 11 şi art. 20 prin raportare la art. 8 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

„Avocatul Poporului reaminteşte faptul că, prin Decizia nr. 461/2014 a Curţii Constituţionale, a fost admisă obiecţia de neconstituţionalitate a Legii pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 111/2011, în ansamblul ei. Comparând textele din actul normativ constatat neconstituţional şi cele din art. II al ordonanţei de urgenţă criticate, Avocatul Poporului observă că unele conţin aceleaşi soluţii legale.  În fine, Avocatul Poporului apreciază că actul normativ criticat este în contradicţie cu dreptul şi jurisprudenţa europeană în materia comunicaţiilor electronice şi nu asigură un cadru adecvat şi suficient de protecţie a datelor cu caracter personal de la dispoziţia administratorului SNUAU, conform legislaţiei europene în materie, măsura colectării însăşi fiind neadcvată în sensul depăşirii scopului propus - acela de sancţionare a apelanţilor abuzivi la Serviciul de urgeţă”, se mai arată în comunicatul tansmis de avocatul Poporului.

La finalul lunii august, Guvernul a adoptat o ordonanţă de urgenţă care obligă operatorii de telefonie să colecteze şi furnizeze datele de identificare ale celor care au cumpărat cartele prepay.

Sursa: news.ro