Caz de segregare a romilor la Şcoala 2 Slatina, confirmat de Prefectura Olt

O clasă de la Şcoala cu clasele I-VIII „Ştefan Protopopescu” din Slatina este alcătuită numai din elevi romi. Conducerea şcolii spune că s-a ajuns la această situaţie din cauza unui proiect derulat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS) axat pe ajutorarea copiilor de etnie romă, în schimb Prefectura Olt crede că micuţii sunt defavorizaţi şi cere formarea de clase mixte.

La clasa a II-a B de la Şcoala „Ştefan Protopopescu” studiază numai elevi de etnie romă. Situaţia i-a nemulţumit pe reprezentanţii din judeţul Olt ai Partidei Romilor Pro-Europa, care au adresat luna trecută o sesizare Prefecturii Olt, prin care îi cereau prefectului Leonid Moisiu să verifice condiţiile în care sunt educaţi aceştia.


„Potrivit numeroaselor plângeri adresate organizaţiei noastre de către părinţii copiilor, la Şcoala Generală numărul 2 (Şcoala „Ştefan Protopopescu” - n. red.) din Slatina, există segregare. Astfel, în clasa a II-a B există 11-12 elevi, toţi de etnie romă, în situaţia în care pe acelaşi ciclu de învăţământ mai sunt alte trei clase astfel: a II-a A, a II-a C, a II-a D. Clasa a II-a B beneficiază de spaţiu impropriu actului de învăţământ, funcţionând într-o fostă magazie, după cum spun părinţii.  Aceşti copii au beneficiat de proiectul «Toţi la grădiniţă, toţi în clasa I», derulat de Ministerul Educaţiei, încă de la grădiniţă, acesta fiind unul din motivele pentru care au fost izolaţi de restul copiilor”, se precizează în documentul trimis Prefecturii.

Niciunul dintre elevii din acea clasă nu s-a declarat de etnie romă

Ioana Martinescu, numită director al Şcolii „Ştefan Protopopescu” în urmă cu o săptămână, susţine că elevii clasei a II-a B beneficiază de aceeaşi ofertă educaţională ca şi colegii lor. În plus, spune aceasta, faptul că grupa este formată numai din elevi de etnie romă se datorează strict programului adresat comunităţilor dezavantajate, implementat de MECTS.


„Sesizarea în care se spune că aceşti copii sunt segregaţi nu corespunde realităţii, pentru că aceşti copii au făcut parte dintr-un program pentru grupuri defavorizate, încă din perioada când erau la grădiniţă şi până în clasa I. În cadrul acestui proiect beneficiau de o serie de facilităţi, pe care acum nu le mai primesc. Acesta este singurul motiv pentru care au rămas grupaţi astfel. În ceea ce priveşte acuzaţiile referitoare la faptul că elevii ar învăţa în condiţii improprii, vă asigur că nu este deloc adevărat. Clasa este într-adevăr mai mică, dar şi numărul de elevi este mai mic decât în celelalte grupe”, a declarat Ioana Martinescu.


În ciuda faptului că în sesizarea trimisă de Partida Romilor Pro-Europa Prefecturii Olt se specifică faptul că asociaţia a primit numeroase plângeri de la părinţii copiilor, directorul şcolii „Ştefan Protopopescu” spune că nu au fost formulate niciodată nemulţumiri către conducerea instituţiei de învăţământ.


„Nu am avut niciodată probleme, nu am avut plângeri din partea părinţilor. Mai mult, niciunul dintre elevii înscrişi în acea clasă nu a fost declarat ca aparţinând etniei romă, astfel încât ei nu au de ce să se simtă segregaţi. Prin urmare nu ştiu de unde a pornit, de la cine şi de ce s-a ajuns la această sesizare, dar noi am fost cooperanţi şi am pus la dispoziţia comisiei trimisă de la Prefectură care a efectuat verificările toate documentele solicitate”, mai spune directorul.

Verdictul Prefecturii: „În şcoală există segregare”


În urma verificărilor demarate de comisia de control formată din Radu Voiculescu, Marius Căldăraru, Cristina Maria Mihai şi a şedinţelor cu părinţii elevilor din clasa a II-a B, s-a ajuns la următoarele concluzii: există segregare, iar copiii nu au parte de aceleaşi condiţii de studiu de care beneficiază colegii lor.


„Procentul elevilor proveniţi din familii defavorizate este de 14%. Nu există mediator şcolar, doar două cadre didactice au beneficiat de cursuri de formare pentru a lucra cu grupuri de elevi mixte din punct de vedere al abilităţilor copiilor şi doar două cadre didactice au beneficiat de formare privind istoria şi cultura romilor. Nu există cărţi şi alte resurse educaţionale referitoare la istoria şi cultura diverselor etnii, inclusiv cea romă, care să poată fi puse la dispoziţia cadrelor didactice. În şcoală există segregare, aşa cum rezultă din situaţia claselor, contrar datelor furnizate de directorul şcolii. Clasa a II-a B, comparativ cu celelalte trei clase din acelaşi ciclu primar, beneficiază de un spaţiu cu mult mai restrâns, nu este dotată, nu este renovată, elevii sărăcăcios îmbrăcaţi şi mai slabi la învăţătură conform documentele şcolare  (catalog, caiete ale elevilor); La momentul vizitei în şcoală, la clasa a II-a B au fost prezenţi 11 elevi, iar din discuţiile cu învăţătorul clasei şi directorul şcolii, media prezenţei la clasă este de 12 elevi zilnic”, se arată în raportul de control.

Măsuri în vederea desegregării


Pentru încălcarea Ordinului 1540/2007 privind interzicerea segregării şcolare a copiilor romi, Prefectura i-a cerut conducerii Şcolii „Ştefan Protopopescu” să iniţieze un plan de măsuri în vederea desegregării. Asumarea de către unitatea şcolară a măsurilor propuse va fi monitorizată lunar de către Inspectoratului Şcolar al Judeţului Olt, care va trebui la rându-i să prezinte lunar un raport în acest sens prefectului Leonid Moisiu.